Επιλογή Σελίδας

Τα φουσκωτά περιγράμματα στα νεφελώματα κατέληξαν να είναι η απόλυτη πρόκληση για αρχιτέκτονες και designers σε μια προσπάθεια να κάνουν χειροπιαστό το άυλο.

Yπάρχει μια κλασική σκηνή στις ταινίες δράσης όπου μέσα σε ένα ομιχλώδες τοπίο ο εγκληματίας παραμονεύει για το επόμενο θύμα του. Σε αυτή την αγωνιώδη προσμονή της επόμενης σκηνής, ένα φυσικό φαινόμενο μπλοκάρει την όρασή μας, πλειοδοτώντας το απρόβλεπτο. Κάτι που προσφέρει και ο ίδιος ο καιρός αποκτώντας ολοένα και πιο ανεξέλεγκτο, καταστρεπτικό χαρακτήρα, συχνά μάλιστα πρωταγωνιστεί στο δελτίο ειδήσεων με βάσιμες υπόνοιες για την ανθρώπινη υπαιτιότητα στις κλιματικές αλλαγές.

 Τα σύννεφα, άλλοτε αβλαβή και άλλοτε απειλητικά, ενέπνευσαν τους εικαστικούς. Πώς θα μπορούσαν να αποδώσουν το αιθέριο μέσα σε μια γκαλερί, το άμορφο που παρ’ όλα αυτά προκαλεί δέος; Πέρα από τις όποιες απόπειρές τους, ορόσημο αποτέλεσε η κατασκευή ενός τεχνητού σύννεφου από τους αρχιτέκτονες Diller+Scofidio: στην Expo του 2002 η μεταλλική κατασκευή τους χανόταν πράγματι μέσα σε ένα σύννεφο που δημιουργούσαν οι αναρίθμητοι ψεκαστήρες μικροσταγονιδίων της, στη λίμνη Neuchâtel.

Το εφέ αυτό δεν απείχε πολύ από τους καπνούς πολεμικών καταστροφών – οι εκρήξεις στις 11/9 στους Δίδυμους Πύργους στοίχειωσαν την πρόσφατη πρόταση των ολλανδών αρχιτεκτόνων MVRDV για τη Σεούλ: η πιξελωτή διαμόρφωση στο μέσον των δίδυμων πύργων τους συγκέντρωσε σωρεία αντιδράσεων για την ομοιότητά της με τις επιθέσεις στη Νέα Υόρκη. Πολύ πιο ανώδυνα είναι τα πράγματα για τους designers – η χρήση του σύννεφου σε μικρή κλίμακα (σε φώτα, καρέκλες και άλλα έπιπλα) αποδίδει μια ασφάλεια ότι τιθασεύτηκε μαγικά αυτό το επισφαλές φαινόμενο. Μπροστά στη φευγαλέα ομορφιά ενός σύννεφου, στο πολλαπλό βάθος του, θα έλεγες ότι όλα αυτά φαντάζουν βολικές απλοποιήσεις σχημάτων. Εκτός βέβαια αν επισκεπτόσουν τις εγκαταστάσεις του κορυφαίου ιάπωνα designer Tokujin Yoshioka, ο οποίος στο Super Fibre Revolution με τα 550.000 διάφανα καλαμάκια σε ξεγελάει δημιουργώντας ένα αιθέριο νεφέλωμα. Δηλαδή, λίγο προτού ο Yoshioka σχεδιάσει την πολυθρόνα Cloud για τη Moroso, είχε μεταφράσει σε χώρο το δέος του για τα νεφελώματα, τιμώντας έτσι και μια μακρά παράδοση ζωγραφικής απόδοσης της βροχής στην Ιαπωνία.

error: Content is protected !!