Επιλογή Σελίδας

Της ΤΑΝΙΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΠΟΥΛΟΥ

Μια είδηση από την Αγγλία που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Guardian λίγες ημέρες πριν από το γύρισμα του χρόνου, δείχνει πως η οικονομική κρίση αλλάζει πολύ περισσότερα από τα οφθαλμοφανή και τα προφανή. Οπως έδειξε έρευνα αγοράς που πραγματοποιήθηκε στη χώρα, η κατανάλωση οργανικών προϊόντων έχει πέσει κατά 9%, λόγω βέβαια της αυξημένης τιμής τους. Αντίστοιχα όμως έχει ανέβει τρομακτικά η ζήτηση των λεγόμενων «ηθικών» προϊόντων αλλά και υπηρεσιών.

Πρόκειται για προϊόντα που έχουν κάποια ειδική επισήμανση ή με κάποιο άλλο τρόπο, συμπεριλαμβανομένης και της σχετικής διαφήμισης, καταφέρνουν να πείσουν τους καταναλωτές ότι κατά την παραγωγή τους τηρούνται ορισμένοι κανόνες: ότι δεν καταστρέφεται το περιβάλλον, ότι δεν χρησιμοποιούνται καταστροφικά οι φυσικοί πόροι μιας φτωχής χώρας για να παραχθούν προϊόντα που θα απολαύσουν οι πλούσιοι του πλανήτη, ότι οι άνθρωποι που κερδίζουν από την πώλησή τους είναι κυρίως εκείνοι που τα παράγουν και όχι οι μεσάζοντες, ότι δεν χρησιμοποιούνται παιδιά που εργάζονται παράνομα, ότι δεν ταλαιπωρούνται ζώα με πειράματα και πολλές άλλες εγγυήσεις ηθικού περιεχομένου.

Οι πολίτες δείχνουν να προτιμούν και να είναι μάλιστα, παρά την οικονομική συγκυρία, διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για τα «σωστά» προϊόντα, εκείνα δηλαδή που αξίζουν τα λεφτά τους γιατί σέβονται το περιβάλλον, τους ανθρώπους και την κοινωνία. Εκείνα δηλαδή που η παραγωγή τους δεν γίνεται με οποιοδήποτε τίμημα. Τα τρόφιμα και ποτά του «δίκαιου εμπορίου» που προέρχονται από μικρούς αγρότες σε φτωχές χώρες έχουν σημειώσει αύξηση πωλήσεων 36% τα δύο τελευταία χρόνια. Oι πωλήσεις ψαριών τα οποία έχουν αλιευτεί με τρόπο που να εξασφαλίζεται ότι θα υπάρχουν επαρκή ιχθυαποθέματα έχουν αυξηθεί κατά 16,3% και οι δαπάνες για οικιακές καλλιέργειες ζαρζαβατικών αυξήθηκαν κατά 35%.

Τα φωτοβολταϊκά σημείωσαν αύξηση 386% και οι πωλήσεις των υβριδικών αυτοκινήτων αύξηση 129%. Και στις δύο περιπτώσεις δεν πρόκειται απλώς για «οικολογικές» επιλογές που προτιμούνται για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά για προϊόντα που προσφέρουν μεγάλη οικονομία κατά τη χρήση τους στο μέλλον.

Οι καταναλωτές προτιμούν όχι μόνο «ηθικά» προϊόντα αλλά και «ηθικές» υπηρεσίες, δηλαδή εταιρείες που πείθουν ότι ακολουθούν κάποιες προδιαγραφές ποιότητας όσον αφορά τη λειτουργία τους και ότι σέβονται ηθικές αξίες στο τρόπο που κινούνται στην αγορά. Ακόμα οι «ηθικές» επενδύσεις σε προγράμματα τραπεζών για παράδειγμα που επενδύουν σε πράσινες δράσεις σημείωσαν αύξηση 9%. Οι λέξεις ηθική, δικαιοσύνη, σεβασμός του άλλου μπορεί να έχουν καταντήσει «πουκάμισα αδειανά», όμως οι αξίες που σηματοδοτούν είναι ο μόνος συνεκτικός κρίκος για μια κοινωνία που βρίσκεται σε κρίση, ένα ασφαλές καταφύγιο. Ισως είναι και ο μόνος τρόπος αντίδρασης που ανοίγει ένα παράθυρο στην ελπίδα για μια πραγματικά καλύτερη επόμενη ημέρα.

Πηγή: Καθημερινή

error: Content is protected !!